פענוח של בדיקת ראש ct ובדיקת אנגיוגרפיה

CT היא בדיקה מתקדמת ומדויקת, אשר מספקת תמונת מצב מלאה ומפורטת של האזור בו מתמקדים. CT ראש הינה אמצעי הדימות המומלץ עבור שורה ארוכה של מקרים בהם נדרשים נתונים מפורטים ומדויקים אודות הנעשה באיבר החשוב ביותר בגופנו, בין אם באופן כללי ובין אם בחלק ספציפי שלו.

המקרים העיקריים בהם מופנים מטופלים לסי.טי. ראש הם:

* חשד לזיהום במוח

* חשד לדימום תוך מוחי

* חשד לגידול באחד החלקים של הראש

* הצטברות נוזלים בגולגולת – הידרוצפלוס

* כשנדרש אבחון של מום נולד בראש או במוח

* כשישנו צורך לאתר אוטם בעורקי המוח

כמו כן מתבצעת בדיקת CT של הראש לאחר חבלה חמורה שמערבת את האיבר, וזאת כדי שניתן יהיה לזהות במהירות שבר תוך מוחי או כל פגיעה אחרת שכמובן עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים.

גם כשישנו שינוי התנהגותי, כאבי ראש חוזרים ונשנים, שינויים בתחושה ותופעות דומות אחרות שלא מצליחים למצוא להן הסבר, CT ראש עשויה לספק את ההסבר המבוקש בזכות הממצאים המפורטים והמדויקים – ובהקשר זה כדאי לזכור שבנוסף למכשיר המשוכלל להפליא, חשוב שגם הפענוח יתבצע באופן מקצועי ע"י רדיולוג מומחה.

עוד כדאי לציין כי בדיקת CT לא מתאימה למקרים שבהם ישנו חשד לדלקת קרום המוח – במקרים אלה, כשישנו צורך להדגים היטב פרטים קטנים במיוחד ברקמת המוח, אמצעי הדימות המומלץ הוא בדיקת MRI.

אנגיוגרפיה

ישנו עוד סוג של CT ראש, אשר מתמקד בבחינת מצבם של כלי הדם במוח – בדיקה זו נקראת אנגיוגרפיה, והיא מאפשרת זיהוי מפרצות (התרחבות של כלי דם, שכמובן עלולה להיות מסוכנת מאוד), פגיעה בדפנות של כלי דם וכתוצאה מכך דליפה (שאף היא עלולה לגרום נזק חמור ובלתי הפיך) וחסימות בכלי הדם.

למה פענוח איכותי הינו קריטי?

כמובן שעבור כל בדיקת CT נדרש פענוח איכותי כדי שהפלט של מכשיר הסי.טי יתורגם לנתונים נכונים ומלאים אודות מצבו של האדם והרופא המטפל בו יוכל להחליט את ההחלטות הנכונות, אולם כשהאיבר הנבדק הוא הראש ישנה חשיבות יתרה להפקדת הפענוח בידי רדיולוג מומחה. הסיבה לכך היא המבנה המורכב עד מאוד של המוח, כך שללא ניסיון עשיר, הן בפענוח בדיקות CT באופן כללי והן בפענוח בדיקות דימות של המוח באופן ספציפי, ייתכן שתרגום ממצאי המכשיר יפספס ניואנסים שעלולים להתגלות כקריטיים.

בהתאם מומלץ גם בכל מקרה של ספק לגבי ממצאי בדיקת CT ראש לבקש חוות דעת שנייה, כך שתוכלו להיות בטוחים שהאבחון שקיבלתם מדויק לחלוטין ומוביל לטיפול המיטבי עבורכם.

Posted in מאמרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *