הדמיית עצבים פריפריים בעזרת MRI כשלא ברור המקור לכאב

אחד המקרים שבהם האיכויות יקרות הערך של בדיקת ה-MRI באים לידי ביטוי במיוחד הוא כשאדם סובל מכאבים שהמקור להם לא ברור – ונדרשת הדמיה מדויקת של העצבים הפריפריים. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע מפורט אודות מערכת העצבים הפריפרית, הקשר שלה לכאב מסוגים שונים, הבדיקה שמאפשרת אבחון מדויק והדגשים העיקריים במסגרת פענוח הממצאים של ה-MRI.

תפקידה החשוב של מערכת העצבים הפריפרית

מערכת העצבים בגוף האדם הינה רשת מסועפת מאוד ומורכבת להפליא שקולטת מידע (באמצעות החושים השונים) ומאפשרת תנועה, למידה, חוויות רגשיות ועוד פעולות שבעצם הופכות אותנו למי שאנחנו. החלוקה הראשית של מערכת העצבים היא לשתי תת-מערכות: מערכת העצבים המרכזית ומערכת העצבים ההיקפית (אשר נקראת גם פריפרית). המערכת המרכזית כוללת את המוח ואת חוט השדרה שעובר בתוך עמוד השדרה, ותפקידה הוא לעבד את המידע שמתקבל. המערכת הפריפרית כוללת את כל תאי העצב שמחוץ למוח ולחוט השדרה, ותפקידה הוא לקשר בין המערכת המרכזית לבין כל האיברים בגוף, לייצר פעולות רצוניות וגם לווסת פעילות מערכות פנימיות חיוניות.

מערכת העצבים הפריפרית מורכבת מכמות עצומה של תאי עצב דקיקים מאוד – מ"מ או שניים לכל היותר. בנוסף התאים שמרכיבים את המערכת הפריפרית פרוסים לאורך כל רקמות הגוף, ועל כן אבחון פגיעה במערכת זו הינו אתגר מורכב במיוחד שמחייב הסתמכות על אמצעי הדימות הטוב ביותר הקיים כיום – ה-MRI.

הקשר בין מערכת העצבים הפריפרית לבין כאב

כשאדם סובל מכאב שמקורו לא ברור – כלומר אין חבלה חיצונית או מחלה שאובחנה – ייתכן שהסיבה היא בעיה כלשהי במערכת העצבים, המרכזית או ההיקפית. קרע של עצב, לחץ על עצב, טראומה שנגרמה לתא עצב, תהליך דלקתי – כל אלה עלולים להוביל לכאבים ובפרט באחת הגפיים (או יותר), חולשה של יד או רגל והפרעות נוירולוגיות אחרות.

במצב שכזה נדרש אבחון מדויק של תאי העצב הפגועים וסיבת הפגיעה, ולשם כך תבוצע בדיקת MRI של מערכת העצבים ההיקפית.

הדגשים העיקריים של MRI מערכת עצבים פריפרית

כאמור, העצבים הפריפריים הם דקים מאוד ועל כן קשה מאוד להדגים אותם אפילו עם MRI. בהתאם נדרשת טכניקה ספציפית, ולשם כך פותח פרוטוקול שמבוסס על רזולוציה גבוהה במיוחד, חתכים דקים ורצפים תלת ממדיים מדויקים. בדרך זו ניתן לזהות שינויים בממדי תא העצב הפריפרי או ברוחבו, ומתוך מידע חיוני זה להסיק את המסקנות לגבי השפעת מצבה של מערכת העצבים הפריפרית על איברים שונים ועל היווצרות תחושת הכאב.

במרבית המקרים בדיקת MRI של מערכת העצבים ההיקפית מתמקדת בשני אזורים: מקלעת הזרוע והפלקסוס הלומבוסקראלי. מקלעת הזרוע (שנקראת גם פלקסוס ברכיאליס – Plexus Brachialis) מתחילה בעמוד השדרה הצווארי, כלומר בחלקו העליון של עמוד השדרה, נמשכת דרך הצוואר ועוברת מבית השחי אל הזרוע. בפלקסוס ברכיאליס נמצאים כמעט כל העצבים ההיקפיים שמשפיעים על הגפיים העליונות שלנו. המקלעת כוללת 5 ענפים עיקריים שנקראים C5, C6, C7, C8 ו-T1 – השם נקבע על סמך שם החוליה שהענף מתחיל בסמוך לה כש-C7 למשל היא החוליה הצווארית מספר 7 ואילו T1 היא החוליה הגבית העליונה. C5 ו-C6 מתאחדים לגזע שנקרא הגזע העליון, C7 הופך לגזע האמצעי ואילו C8 ו-T1 הופכים לגזע התחתון. בכל גזע ישנה חלוקה לחטיבה קדמית וחטיבה אחורית. שלושת החטיבות האחוריות מתאחדות לכבל האחורי, החטיבה הקדמית של הגזע העליון והחטיבה הקדמית של הגזע האמצעי מתאחדות לכבל שנקרא הכבל הצידי ואילו החטיבה הקדמית של הגזע התחתון הופכת לכבל התיכון.

באופן דומה הפלקסוס הלומבוסקראלי יוצא מאזור עמוד השדרה המותני ומעצם העצה – מקלעת המותניים והעצה מתחברת אל הרגליים ומשפיעה על תפקודן. תפקוד לקוי או כאבים בגפיים התחתונות מחייבים בירור יסודי של מצב הפלקסוס הלובוסקראלי, כלומר בדיקת MRI מתאימה ופענוח מקצועי.

על מה חשוב להקפיד בפענוח MRI של מערכת העצבים ההיקפית?

באופן טבעי פענוח איכותי של ממצאי MRI שמטרתו הדמיית מערכת העצבים הפריפרית מחייב בקיאות מעמיקה במיוחד באנטומיה ובנוירולוגיה. עקב העובדה שתאי העצב במערכת ההיקפית דקים מאוד, ורבים מאוד, הסיכון לפספוס ניואנס רב חשיבות כזה או אחר גבוה יחסית, ועל כן עלול להיווצר מצב שבו בדיקת ה-MRI לא מספקת את התועלת המיוחלת ואת הפתרון לכאב. במידת הצורך ניתן להיעזר בשירות פענוח MRI פרטי שבו ממצאי ה-MRI מועברים לנוירורדיולוגית בכירה כך שמובטחת תשובה מדויקת לחלוטין ואבחון נכון.

למידע נוסף על MRI

Posted in מאמרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *